Bycie rodzicem nastolatka jest dużym wyzwaniem.

Nie chodzi tylko o jego częste wahania nastroju, trudności z komunikacją i brak wzajemnego zrozumienia.

Nastolatek to osoba, która, jak każdy człowiek zmaga się też z trudnościami, stresem i lękami. Jako empatyczni rodzice jesteśmy wyczuleni na jego nastroje i trudności, chcemy pomóc ale często nie wiemy jak.

Dlatego też chciałam polecić Wam rewelacyjną książkę wydaną przez GWP pod tytułem „Przeprogramuj swój mózg”. Jak poradzić sobie z lękiem, paniką i zamartwianiem się dzięki technikom poznawczo-behawioralnym, neuronauce i uważności.

Książka, w której znajdziemy praktyczne ćwiczenia wpierające zmianę kierowana jest  do młodzieży, jednakże pomocna będzie również dla rodziców i opiekunów, którzy chcą pomóc dziecku poradzić sobie z lękiem, paniką i zamartwianiem się.

Autorki książki opracowały przyjemny i przystępny program, który wytrenuje umysł i wzmocni nowe połączenia nerwowe w mózgu. W książce znajdziemy więc przydatne informacje o budowie mózgu, a jego części zostały nazwane “sprzętem mózgowym” oraz szereg ćwiczeń, które stymulują jego działanie i tym samym pomagają poradzić sobie z problemami. W każdym rozdziale dotyczącym konkretnej trudności, możemy poczytać również o tym, jakie mogą być powody tego, dlaczego postępuje się w określony sposób, co pomaga w zrozumieniu siebie.

Książka podzielona jest na 10 rozdziałów, z których każdy dotyczy odrębnego problemu. Mamy więc ćwiczenia pomagają na nowo nabyć umiejętności związane z:

  1. Przezwyciężaniem lęku.
  2. Zaprzestaniem krytykowania siebie.
  3. Nabyciem większej uważności – bycia tu i teraz.
  4. Uwolnieniem się od bólu emocjonalnego.
  5. Zwiększeniem odporności psychicznej.
  6. Zmianą perspektywy (negatywnej).
  7. Wyciszeniem silnych emocji, byciem bardziej elastycznym.
  8. Nauką nie odkładania pracy na później.
  9. Byciem człowiekiem pewnym siebie.
  10. Utrzymywaniem wypracowanych rezultatów.

Prezentowane ćwiczenia opierają się głównie na metodach poznawczo-behawioralnych, wspieranych przez neuronaukę, relaksację, autorefleksję,  wspomnienia, techniki wyobrażeniowe i wizualizacje. W każdym rozdziale autorki przedstawiają historie innych nastolatków, które zmagały się z podobnym problemem a ich doświadczenia są bardzo pomocne i zawierają wskazówki, będące inspiracją dla czytelników.

Autorki nie ukrywają, że podjęcie pracy nad zmianą będzie wymagało zaangażowania i czasu. Niektóre ćwiczenia wykonuje się w ciągu kilku minut dla innych potrzeba tygodnia. Może też pojawić się frustracja i zniechęcenie, co jest naturalne. Jednakże efekty będą zaskakujące i na pewno warte podjęcia działań. Autorki zalecają, aby swoją pracę planować i opisywać w specjalnym, założonym do tego celu dzienniku. Prowadzenie takiego dziennika już jest pierwszym, bardzo ważnym krokiem generującym zmianę.

Chociaż najlepsze efekty można osiągnąć przepracowując kolejne ćwiczenia, to jestem przekonana, że nawet wykonanie pojedynczych ćwiczeń już będzie przydatne.

Pierwszym ćwiczeniem, jakie proponują autorki jest zastanowienie się “Kim byłabyś/byłbyś bez lęku”? Pomocne będą odpowiedzi na pytania:

  • Gdyby, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki twoje problemy z lękiem mogły zniknąć, to w jaki sposób zmieniłoby się twoje życie (technika wizualizacji).
  • Co byś teraz robiła/robił (oprócz tego, że nie czytałabyś/czytałbyś tej książki)?
  • Jakie działania byś podejmowała/podejmował?
  • Z kim byś rozmawiała/rozmawiał?
  • Co tracisz z powodu swoich zmagań z lękiem?

Innym, bardzo ciekawym ćwiczeniem, które z kolei będzie bardzo pomocne dla znudzonego nastolatka, dodatkowo zmęczonego nauką zdalną, który zobojętniał na wszystko  i skupia się tylko na zrobieniu czegoś na zasadzie zaliczenia.

“Co oznacza dla ciebie wartościowe życie”?

Odpowiedz na pytania, nie zastanawiając się zbyt długo nad odpowiedzią:

  • Czego pragniesz od życia?
  • Jakie zajęcia dają ci poczucie radości, energii i celu?
  • Jakie twoje obecne zajęcia wywołują w tobie poczucie pustki i lęku?
  • Gdyby twój lęk mógł zniknąć za pstryknięciem palców, w jakie zajęcia byś się zaangażowała/zaangażował? Czym byś wypełniła/wypełnił swój czas?
  • Jak wyglądałby twój idealny dzień.

Bardzo gorąco polecam tę książkę wszystkim nastolatkom, które pragną dokonać zmiany pogłębiającej komfort i radość życia a także rodzicom, którzy chcą w tym pomóc i specjalistom, którzy chcieliby poszerzyć swój warsztat pracy. Sama znalazłam tam wiele inspiracji i widzę efekty ćwiczeń w pracy z moimi podopiecznymi.

Warto po nią sięgnąć i korzystać.

“Przeprogramuj swój mózg” – jak poradzić sobie z lękiem, paniką zamartwianiem się dzięki technikom poznawczo-behawioralnym, neuronauce i uważności.

Autorki:

Debra Kissen

Ashley D. Kendall

Michelle Lozano

Micah Ioffe

Tłumaczenie: Anna Sawicka – Chrapkowicz

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,  Sopot 2021

Może zainteresuje Cię również:

Tak lepiej nie mówić do nastolatków (a także młodszych dzieci).

Nastolatek na nauczaniu zdalnym. Jakie zachowanie jest sygnałem, że dzieje się coś nie tak.

Jak rozmawiać z nastolatkiem.

Zapraszam  też na mój  Facebook, gdzie bywa wesoło, inspirująco oraz refleksyjnie oraz  Instagramgdzie bywa całkiem ładnie.

9 wątków z “„Przeprogramuj swój mózg”. Jak poradzić sobie z lękiem, paniką i zamartwianiem się dzięki technikom poznawczo-behawioralnym, neuronauce i uważności. – Recenzja.

  1. Bardzo cenny i przydatny wpis! Myślę, że w obecnych czasach wiele osób boryka się z takimi problemami co jest bardzo przykre.

    1. Książka jest kierowana do młodzieży, ale myślę, że każdy może skorzystać, nawet zupełnie zdrowy dorosły 🙂

Skomentuj Karolina Kosek Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *